Jan 6, 2008

Couple..ada apa dengan coule??

“Aku teringat kt bdk 2 la..mcm mn nk buat ek?dah lama x jumpa dia and sms dia.ei,rindunya kat dia..”
Erm,kita selalu dengar perbualan sebegini kan? Kalau korang kata korang tak pernah,boleh percaya ker?hehe.tapi yang penting aku pernah..huhu..biasala,bila dah masuk ke alam universiti,macam-macam ragam manusia yang kita boleh jumpa.kalau waktu aku di alam persekolahan dulu, mungkin perkara ni masih terkawal bagi membentuk “biah solehah” dikalangan pelajar.

Actually bercouple ni boleh menjurus kita kepada zina hati dan cabang-cabang zina yang lain.korang kena ingat zina tu ada byk jenis dan salah satunya adalah apa yg telah ana perkatakan tadi.ok,aku nak tanya korang beberapa soalan cepu mas:
-ada apa dengan couple?
-best ke cople tu?
-betul ke bila korang bercouple korang akan kawin dengan si dia?
-adakah perhubungan korang tu diredhai Allah and berpandukan syariat islamiah?
-pernah tak korang keluar berdua tanpa muhrim?
-mak ayah korang izinkan ke korang bercouple n keluar bersama?
-Apa hala tuju perhubungan korang?
-…………………
huh,kalau nk tanya soalan sampai esok pun tak abes kot aku rasa.ok,bagi pasangan yang sudah “bercouple” tentu tak suka dengan isu yang aku tengah bincangkan ni dan pelbagai hujah ingin dikeluarkan demi mempertahankan cinta suci korang tu,betul tak?

Ok,bagi orang muslim yang berIMAN.suka utk aku highlightkan perkataan beriman sebab sekarang ni ramai orang yang mengaku beragama Islam, tapi tak mengamalkan cara hidup Islam itu sendiri. Aku rasa korang tentu faham maksud aku kan?erm,berbalik kepada muslim beriman tadi,kita perlulah merujuk kepada Al-Quran dan As-sunnah sebagai pegangan kita.Ada segelintir daripada kita yang mungkin terkhilaf dalam memahami berkata” Allah telah menjadikan makhluk-Nya berpasang-pasangan, lelaki dan perempuan, so kenapa tak boleh bercouple?
memang tak dinafikan tentang perkara tersebut sebagaiman firman Allah daripada Surah Yasin(36) ayat 36 yang bermaksud:

“Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui”

Dan juga firman-Nya dalam Surah Al-Hujrat(49) ayat 13:

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”

Meskipun begitu, ayat-ayat ini tidak menjelaskan yang kita boleh mengadakan hubungan percintaan dan berkasih kasihan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Banyak larangan Allah dalam Al-Quran yang melarang hubungan-hubungan ini. Percintaan bermula dari mata. Firman Allah,

“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."
Surah An-Nur(24) ayat 30

Dalam ayat ini, jelas Allah telah memerintahkan kita supaya kita menjaga pandangan kita daripada memandang perkara-perkara yang dilarang, termasuklah memandang wanita bukan mahram serta wajib bagi kita menjaga nafsu. Perintah ini bukan ditujukan kepada kaum Adam sahaja. Dalam ayat yang seterusnya Allah berfirman,

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya,...”
Surah An-Nur(24) ayat 31.

Dalam ayat ini, jelas Allah telah memerintahkan kita supaya kita menjaga pandangan kita daripada memandang perkara-perkara yang dilarang, termasuklah memandang wanita bukan mahram serta wajib bagi kita menjaga nafsu.so,kalau kita sudah terjebak didalam gejala “couple”, sudah tentu kita asyik nak berdating dengan dia dan mata telah memainkan peranan penting dalam cintan-cintun ni,betul tak?. Bagi yang berkata “kami cuma sms je,mana da jumpa pun”sudah tentu kekadang terfikir-fikirkan si dia padahal banyak benda lagi yang kita perlu fikirkan dan masa yang ada ni perlu kita gunakan dalam menggerakkan gerak kerja islamiah.

Dalil yang lebih kuat menentang hubungan percintaan ini terdapat dalam Surah Al-Israa’(17) ayat 32:

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

Ayat ini memang cukup popular di kalangan kita. Ramai yang apabila ditegur dengan ayat ini akan menjawab,”Kami tidak berzina. Kami berbual-bual je” , “Kami keluar makan je” dan “Kami main SMS je.” Dan pelbagai 1001 alasan lagi. Para pembaca,sila teliti firman Allah tadi. Dalam ayat ini, Allah melarang kita mendekati zina. Allah menggunakan kalimah ‘walaa taqrobuu’ (jangan hampiri) dan bukannya kalimah ‘walaa ta`maluu’ (jangan melakukan). Ini menunjukkan, walaupun kita hanya mendekati zina, ia sudah pun HARAM! Mungkin ada yang tidak jelas dengan maksud menghampiri di sini. Biar kita ambil contoh, jarak kita dengan dewan adalah 50 meter. Apabila kita melangkah setapak ke arah dewan, jarak antara kita dan dewan adalah 49.8 meter. Inilah dikatakan menghampiri dewan. Jadi, bercinta sebelum kahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina, dan menghampiri zina adalah HARAM.

Ini adalah dalil-dalil daripada Al-Quran. Bagaimana pula dengan hadis rasul kita, Nabi muhammad S.A.W.? Dalam hadis, baginda rasulullah telah memperincikan jenis-jenis zina. Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W. bersabda :

“Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.”*

Hadis kedua; Daripada Abu Hurairah r.a., dari Nabi S.A.W. sabdanya’

“Nasib anak Adam mengenai zina telah ditetapkan. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua mata, zinanya memandang. Dua telinga, zinanya mendengar. Lidah, zinanya berkata. Tangan, zinanya memukul(berpegangan,brgurau menggunakan tangan). Kaki, zinanya melangkah. Hati, zinanya ingin dan rindu, sedangkan faraj (kemaluan) hanya mengikuti atau tidak mengikuti.”**

(Dua hadis di atas adalah sahih dan diriwayatkan oleh 4 orang imam, iaitu Al-Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ghayatul-Maram. *Sahih Muslim, hadis ke 2281. **Sahih Muslim, hadis ke 2282)

Daripada dua hadis ini, jelas rasulullah menenyenaraikan bahangian-bahagian zina. Apabila kita memandang Si Dia dengan sengaja,menatapi wajahnya, dan sebagainya, zina mata berlaku. Apabila lidah kita digunakan untuk mengeluarkan kata-kata manis serta puitis, untuk memenangi hati Si Dia, membuatkan Si Dia tertarik kepada kita, lidah berzina. Apabila kita mendengar serta menghayati kelunakkan suaranya, telinga berzina. Apabila berpegangan tangan, berjalan bersama ke arah menghampiri zina, tangan dan kaki berzina. Tetapi, yang paling bahaya ialah, apabila kita merindui Si Dia, memikirkan-mikirkan tentangnya, keacantinkannya, ketampanannya, sifat penyanyangnya, betapa kecintaannya kepada kita, zina tetap berlaku. Biarpun tidak bersua dari segi pancaindera, hati boleh berzina. Tidak mungkin sesuatu hubungan percintaan itu tidak melibatkan penglihatan, percakapan, pendengaran dan perasaan. Sudah terang lagikan bersuluh, percintaan sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina.So fikir-fikirkan sendiri jalan mana yang kita nak pilih,couple or tak.lagipun bagi para remaja,korang kena “takdimul ahammul minal muhim”.pelajaran lebih penting dan bagi ana,jangan sesekali kita cuba berjinak-jinak dengan budaya couple,biarlah kita persiapkan diri kita dengan iman yamg mantap dulu,pastu baru fikir pasal “couple”(couple yang ana maksudkan kat sini ialah perkahwinan).tanpa iman masakan kita dapat melahirkan generasi rabbaniyyin yang memerintah daulah islamiah dengan adil.ye tak?

~sekadar pesanan dan peringatan untuk diri ana dan para pembaca. Mohon maaf andai da terkasar bahasa dan semoga kita memperoleh kebahagian duniawi dan ukhrawi~

3 comments:

Anonymous said...

bagus2...cukup dalil cukup huraian...tapi kalu ade solution untuk masalah couple ni misti lagi best...besides kawin laa...sebab bebudak sekarang ni couple ade yg couple pada usia yg muda...just pandangan 2 sen jeh

Mahbub said...

Thanks to mohd faidz 4 ur comment..ana rasa berbesar hati apabila ada respons tentang pemasalahan ni. semangat ana utk menulis and mencari bahan pun semakin kuat.
Ok,utk menyahut seruan anta,ana dah tulis serba sedikit didalam post baru ana..

Mashizaki Keikan said...

http://atmkeikan.blogspot.com/2007/04/hanya-kerana-itu.html