Dec 21, 2008

tanggungjawab..

hari ni aku cukup terkesan dengan satu perkara.. yakni aku terkesan dengan tugas dan kepercayaan yang diberikan oleh madam Nik Kamilah dan sahabat2 hisbahku dengan melantikku sebagai biro tarbiyyah dan dakwah ketika sem pertama dulu..

tadi beberapa orang roommateku bising2 mengatakan ada seorang foreigner yang tidak menutup aurat sepenuhnya seperti yang dikehendaki syarak.. beliau kurang mengambil berat tentang aurat kita sesama perempuan. tanpa rasa apa2,sesedap oren sahaja beliau bersembang bersama seorang sahabatnya yang lain di water cooler.. mungkin beliau fikir,tiada siapa yang akan menegurnya dan melihatnya..erm,dari jauh aku cuba mendapatkan kesahihannya..namun kurang jelas kerana kerabunan mataku..

alhamdulillah..berkat sokongan sahabat2, mereka menyuruhku menegurnya kerana jawatan yang aku sandar.. ketika itu aku mula tersentak..

Ya Allah,aku tidak menjalankan sepenuhnya kewajipan yang dipertanggungjawabkan keatas diriku..selama ini aku hanya sekadar menyiapkan jadual ABC untuk setiap bilik dan adakan aktiviti qiamullail untuk hisbah.. tetapi kurang memainkan peranan penting dalam soal aurat sesama perempuan..

tanpa membuang masa,berkat kekuatan yang Allah berikan kepada diriku..aku berjaya menghampiri beliau dan sahabatnya.. aku memulakan uslub dakwahku dengan cara yang sesuai dengan mad'u ku..alhamdulillah,penerimaannya baik.. sebenarnya takut juga kerana perlu menggunakan bahasa inggeris dengan beliau.. tapi ok jer.. aku hentam sahaja.. yang penting mesej yang aku ingin sampaikan berjaya.huhu..

nway,syukran sahabat2 kerana ingatkan tugasku dikala aku terlupa.. uhibbukunna fillah ya sahabat..sayang hampa semua..6_^

p/s: esok ada exam Feqah..doakan ana ya..

*malam liqa' mahabbah..alhamdulillah,bilik kami menang dalam pertandingan "cleanliness" dan dikir barat..=)

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,,,shahirah yg frhana syg lillah...
ermm ble bc cte tntg nme baik kuarga..btoi2 mnusuk hati ana,,,
ana teramat sokong sgt2 dgn apa yg hg tulis,,,
imej kte adlh imej ibu bapa,,,
mama n baba ana pon sokmo pesan gi2...
kte bsyukur sebb dpt kuarga yg btoi2 phm Islam,,,tp shbt2 yg leka depa sbnrnye phm islam,,tp xamalkan,,,
ana harap dgn kekuatan yg hg ada dpt jugk bantu ana untuk perbetulkn biah dln kmpus n wakiq ana ea...syukran,,,

Mahbub said...

wslm.. uhibbuki fillah aidhon..
naam,dimana shj kita berada,kita akan membawa imej mama baba kita.klu kita berperangai krg molek,bagaimana perasaan mama baba sherah??perasaan pak teh n makteh?
jesteru itu ya sepupuku syg,,sma2 kita cb mengislahkan diri kita dan trs istiqamah dlm keimanan kpdNya..
sama2lah kita berusaha untuk membiah solehahkan kampus kita dengan cara hidup berjamaah.jemaah apa? tentulah "We United 4 Islam"..=) (huhu..smpt lg promote jemaah..)