May 19, 2009

^-^ SENYUM..SMILE..IBTISAM =)


Senyum

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...

senyumlah dr hati kerana senyuman itu membahagiakan..
percayalah...!

.:disebabkan malas utk menaip, ana sekadar ingin berkongsi artikel yg di copy dr sini:.


Segala pujii bagi ALLLAH tuhan kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W dan pencipta yang berkuasa keatas segala-galanya sama ada di bumi dan di langit,dan dan juga penguasa sekelian alam.

Assalamualaikom saya ucapkan kepada muslimin dan muslimaat,dan moga sentiasa di bawah perlindungan ALLAH yang berkuasa.Kali ana nak berkongsi cerita dan pandangan yang dimana ia bersangkut paut dengan kehidupan kita seharian di bumi Kampus MMU…Namun ana tak maahu terlalu ‘skema’ dalam membicarakan perkara yang sekejap lagi kita akan berkongsi bersama.Sebenarnya penggunaan ‘ANA” dalam artilel ni pon dah nampak macam skema sangat kan,tapi ana rasa dalam kita bersantai dalam mendalami lurah artikel ni seeloknya kita terapkan penggunaan kata nama dari Bangsa Arab ini. Kita dah sedia maklum bahawa bahasa arab itu adalah sebahagian dari bahasa Al-quran dan ia juga bahasa di dalam Syurga,oleh itu tak perlah sekali sekala kita gunakan perkataan tu yer?

Baiklah jom kita menyelusuri lembah ilmu ini dengan minda yang tenang dan rilek,tak mau kabut2 nak baca…Rilek jer beb.Artikel kali ni ana nak utarakan perkara ‘SENYUM’..

Susah

sangat ker nak senyum,senyum jer…. bukannya sekali kita senyum sekali tu juga duit kita hilang.Ana suka sangat dengan kumpulan Raihan,lagi2 bila dengar lagu pasal senyum..

Ala

…takkan tak ingat?Macam ni lirik dier-SENYUM TANDA SAYANG,SENYUM TANDA MESRA SENYUMLAH SEDEKAH YANG PALING MUDAH,SENYUMLAH…..SENYUMLAH DARI HATI JATUH KE HATI……Erm sedapkan lagu tu,kalo masak dengan lemak cili padi lagi sedap kan.(gelak)..Bila ana cakap pasal senyum mesti ada orang kata ,’takkan nak senyum setiap masa?’..Ana galakkan senyum tu bukannya untuk setiap masa kita kena senyum,tangok tempat dan situasi ler Brother,,kalo nak senyum jer nanti apa pula orang lain cakap..GILA KE BUDAK NI??

Ana nak bicarakan pasal ni sebab Junjungan besar kita sentiasa senyum…Dan senyum baginda itu ada lah satu sunnah yang kita boleh ikut dan kita dapat pahala lagi.Seperti firman ALLAH “sesungguhnya telah ada pada diri RasulluLLAH itu suri tauladan yang baik bagi kalian(iaitu)bagi orang-orang yang mengharap(rahmat)ALLAH dan (kedatangan)hari kiamat dan dia banyak menyebut ALLAH”(al-ahzab:21) .Dengan kita senyum kita menjadikan baginda tauladan,dan adalah satu tuntutan dalam segal urusan kita jadikan baginda sebagai Mentor Kita..(ingat rancangan mentor tu jer ada mentor,umat Islam dari dulu dah ada MENTOR..Mentor kitorang lagi gempak beb!!!)

.Selain dari itu senyum juga menzahirkan kita ini umat yang cukup mesra,lembut ,toleransi dan beradab.Bila orang lain tengok pun senang hati diorang dan kita bertambah-tambah kawan..Kenapa nak berkerut saja,tak elok sangat kita asyik nak berkeras jer nanti muka tu cepat tua dari usia yang sebenar dan kawan pun susah nak dapat...Sebab ALLAH telah berfirman “sekiranya kamu bersikap keras dan berhati kasar tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu”(ali-imran:159)..

Ada

banyak faedah yang kita boleh dapat dari kafiat senyum ni,dan terdapat banyak hadis mengenai RasulluLLAH senyum antaranya :
  1. Daripada Umar bin Al-Khatab R.A dia berkata.. “RasulluLLAH SAW tersenyum dan baginda adalah orang yang paling bagus giginya”(diriwayatkan Ibnu Hibban di dalam sahihnya)
  2. Daripada Jabir bin Samurah RA..dia berkata .. “RasulluLLAH SAW tidak pernah tertawa selain daripada senyuman”(Diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-Hakim).
  3. Daripada Abdullah bin Juz’,dia berkata .. “RasulluLLAH SAW tidak tertawa selain daripada senyuman.” (Riawayat At-Tirmidzi,dan menurutnya hadis ini hasan Ghorib)

Dan banyak lagi hadis mengenai senyuman RasulluLLAH dan takkan la ana nak masukkan semua hadis-hadis tersebut,nanti dah jadi macam pengajian hadis pula.Cukuplah sekadar hadis-hadis ini ditunjukkan agar dapat mengukuhkan bahawa baginda memang suka senyum ..Namun disini ana nak bangkitkan dan tegaskan bahawa RasulluLLAH hanya senyum bukannya ketawa terbahak-bahak,kerana ketawa terbahak-bahak akan mengeraskan hati.(bukanlah hati kita ni keras tapi maksudnya hati kita susah nak menerima sesuatu terutamanya pelajaran).Ini selari dengan apa yang RasulluLLAH katakan .Seperti mana yang Al-Bukhari meriwayatkan di dalam Al-Dabul Mu Frad dan Ibnu Majah daripada Abu hurairah secara Marfu’: “Janganlah kalian banyak tertawa,kerana banyak tertawa itu mematikan hati.”.

Kita sebagai Umat Muhammad perlulah mengikut segala bentuk perbuatan yang RasulluLLAH lakukan,memanglah tak wajib tapi adakah ia berat dan membebankan..TIDAK!!malahan ia memberi banyak faedah kepada kita dan orang lain..Inginkah anda didalam keadaan dimana semua orang bengis mukanya dan tiada secalit senyuman pun dibibir mereka??Mesti kalut dan mengerunkan..(senyum)..tiada keseronokan dan kedamaian dalam keadaan begitu bukan….Senyumlah.senyumlah walau kita berada dalam kesusahan,kerana apabila kita dalam kesusahan kemudian kita senyum ia dapat mengurangkan tekanan dalam diri kita..

Senyum dalam kesusahan………Mesti ramai kata ‘ish!susahlah nak buat macam tu’.Kenapa pula susah,sedangkan RasulluLLAH boleh buat,mari saya buktikan dengan satu dalil.-

Diriawayatkan bahawa pada suatu hari Uyainah bin Hisn memasuki tempat RasulluLLAH SAW.Sementara dia termasuk dikalangan bangsa Arab yang beperangai kasar ,ketika uyainah sudah sampai di hadapan baginda,maka baginda tersenyum kepadanya.Masalah ini telah disebutkan Aisyah RA.: “Ada seorang lelaki yang meminta izin untuk bertemu dengan baginda Nabi.Ketika baginda melihat orang itu dari jauh ,maka beliau bersabda, “Dia adalah seburuk-buruk saudara dalam kerabat dan anak dalam kerabat”.Namun ketika orang (Uyainah) itu sudahduduk,baginda memberikan senyuman di wajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu.*.

Ketika orang itu sudah pergi ,Aisyah berkata kepada baginda: “Wahai RasulluLLAH ketika melihat orang itu tadi dari jauh engkau berkata begini dan begitu.Tapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati.”..Kemudia baginda bersabda “Wahai Aisyah,bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?.” (diriwayatkan Al-Bukhari)

*.Al-khataby berkata tentang makna hadis ini:Hadis ini dikompromikan dari sudut adab dan ilmu.Sabda Nabi SAW tentang diri umatnya tentang sesuatu gambaran yang tidak disukainya secara jelas disebut GHIBAH.Ghibah berlaku diantara sebahagian orang dari umat islam terhadap sebahagian yang lain.Yang memang harus dilakukan baginda adalah menjelaskan dan mengungapkannya dalam bentuk nasihat dan kasih sayang baginda terhadap umatnya.Tetapi kerana baginda sudah dianugerahi sifat kemurahan hati dan akhlak yang baik ,maka baginda memperlihatkan wajah yang beseri dan tidak menghadapi kesukaran berhadapan dengan orang yang tidak disukainya.baginda bertindak sebegitu agar umat Islam meniru perbuatan baginda,agar dapat dihindari keburukan yang boleh menimpa umatnya dan mereka boleh selamat dari kejahatan dan tipu daya…(lihat di kitab FATHUL-BATI,10/469).

Sekarang ana dah buktikan bahawa dalam keadaan susah sekalipun kita boleh amalkan perbuatan senyum..Lepas itu tiba-tiba pula ada orag kata.. “RasulluLLAH lain dia Nabi kita ni insan biasa”..(ana gelak)..Ana memjawab balik.Adakah anda lupa firman ALLAH di dalam surah kahfi??? Firman ALLAH “Katakanlah, ‘sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kalian.”..Nah,Nabi pun seperti kita,sebab itu Allah jadikan pesuruhnya dari kalangan MANUSIA..Apa yang boleh dilakukan nabi kita pun boleh lakukan,tiada alasan untuk mengelakkannya..

Oleh itu ana berseru kepada sahabat2 ana diri ana dan semua orang khususnya umat Islam,MARILAH KITA KEMBALIKAN SUNNAH RASULLULLAH IAITU SENYUM YANG SUDAH LAMA HILANG DIWAJAH KITA..

Disini ana nak berpuisi sedikit:

Senyum itu indah gambarnya,

Rasanya manis tidak terkata,

Bibir terukir,bagai lukisan menawan,

Tertawan hati adam dan hawa,

Tertawan bukan sekadar picisan,

Tertawan hati iringi ganjaran Illahi,

Ganjaran bukan sekadar saja,

Ganjaran pahala di janjikan,

Kalau senyum menguntum dihiasi,

Cukup indah ajaran nabi,

Gembira hati kalbu Muhammad,

Bila mana Umatnya bersama ikuti….

,Senyum itu lambng orang sedang sukacita,tangis pula melambangkan kesidahan.Begitu kehidupan yang kita lalui dari sehari ke sehari,namun ini jugalah kehidupan yang selalu baginda alami.Kadang kala bginda menunjukkan kegembiraan dengan mengukirkan dengan senyuman di bibirnya namun tangis baginda tidak pernah dilihat atau didengari oleh orang-orang yan bersamanya.

Akhir kata dari saya, saya menyeru rakan2 saya,marilah kita mengamalkan budaya senyum di kalangan kita,kerana senyuman itu adalah penyeri kehidupan…dan seri kehidupan itulah yang menghubungkan ukhwah kita dari semasa ke semasa..kerana dari senyumam datanglah persahabatan dari persahabatan itulah datangnya kekuatan..Wabillah hitaufiq wal hidayah wasalammualaikom warahmatullah hiwabarakatuh…

IBNU YUSOF al-ittibai

ashabul_kahfiislamic@yahoo.com


16 comments:

bfggds said...

If you decide to settle for half fairings, Hogan Online you should know that they include only the windscreen and extend up to just below the handlebars. Quarter fairings however, Franklin Marshall Hoodies include only the windscreen and fairings around the headlight. Windscreens in quarter fairings are often light and scratch resistant and are useful in shielding individuals from rain and wind. Nike Air Max 2009 If you decide to choose the bally pan fairings, you should know that they minimize aerodynamic lift and go up to just below the engine.

Nur Ezqy said...

Salam pada semua...
Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.

Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.

Harga serendah RM1.50/pcs.

Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

Untuk keterangan lajut lawati blog shop kami:
http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

terima kasih admin

Houston Texans said...

Louis Vuitton UK, No Matter Louis Vuitton UK Website or Louis Vuitton UK Store,Comes the Leader of Louis Vuitton Outlet in the World., authentic louis vuitton outlet online, cheapest burberry outlet.

ugg boots outlet said...

Classic fashion chanel bags, latest burberry bags, warm winter ugg boots outlet.

Anonymous said...

[url=http://www.winkeycodes.com]windows 7 key[/url]] Well challenge it back and get help.. [url=http://www.canadagooseonlineoutlet.ca]canada goose coats[/url] Zawwldtujwg [url=http://www.innoqua.com]michael kors sale[/url] pvcjpjwzp
[url=http://www.cdrecimil.com]canada goose outlet[/url] moncler ghany

Anonymous said...

In dropping the key and allowing it to get bloody, the wife has made evidence pointing to her guilt. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno sacs[/url] That is why in order not to damage wallpapers, they are pasted after scrambling and in order the parquet do not absorb the surplus moisture it is covered by the one layer of lacquer before wallpaper pasting.. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose down coat[/url] Aipqwsxvk
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry outlet[/url] Mufhdteck [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose jackets[/url] vebwupjhp

Anonymous said...

Later, the commercial can, available in various sizes, became more common, but if the purist wishes to construct his own, it is not difficult. [url=http://www.mulberryhandbagssale.co.uk]Mulberry ooutlet online[/url] Once you have made a number of successful trades in a row, you can start trading live. [url=http://www.goosecoatsale.ca]canada goose outlet[/url] Eqkbgxnan
[url=http://www.pandorajewelryvip.co.uk]pandora uk[/url] Duasbxhuk [url=http://www.officialcanadagooseparkae.com]canada goose outlet[/url] gjqvjxeht

Anonymous said...

Early morning watering is better than doing it in the heat of the day, but evaporation will be higher.. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno sacs[/url] A discerning eye and powerful voice cemented Calaera as a heroine worthy of her reputation among the ch'taren Aiveh Lm'keh. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose chilliwack[/url] Ifkzrxhnu
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Holdalls[/url] Aeszzujox [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose jacket sale[/url] hiwhorxyw

Anonymous said...

Fat chance.. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno athe[/url] Also enough power, network, and other connectors for all the various systems and gadgets. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose expedition[/url] Nukcgfjmp
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Brirfcase[/url] Wvvlvamjk [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose outlet[/url] wksqtawcs

Anonymous said...

Laminate, on the other hand ranges from $7 to $11.. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]cabas vanessa bruno soldes[/url] Submenus load quickly and access times are nice and fast while the disc has a bit of upbeat instrumental music to it that builds a bit of energy. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose online[/url] Wstpjxbum
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Polly Push Lock Bags[/url] Ekhlosiae [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose[/url] dsxuctimy

Anonymous said...

Says Dilfer, "Jeff taught me more about the game than any other coach I've played for.". [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno cuir[/url] Unfortunately, many decide not continue to sail when they broach on an upwind beat! The Colgate is extremely stable, owing to its keel mounted rudder and fin package, which keep the center of gravity low and keeps the control surfaces in smoothly flowing water, thus maximizing control. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose chilliwack[/url] Nktkehkti
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Brirfcase[/url] Hwkgmjfke [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose jacket sale[/url] vcbfjbfos

Anonymous said...

Potato potato chips and also french fries have been . [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno athe[/url] HolmesLacey HalpernLaura IngleLaura PrabuckiLauren GreenLauren PickLee RossLeland VittertLexi StempleLindsay StewartMaggie KerkmanmaguiresMarla CichowskiMary QuinnMeaghan LeisterMegan Dumpe KenworthyMeghan WelshMichelle MacalusoMike LevineMike TobinMoira HopkinsMolly HennebergMolly LineNancy HarmeyerNick KalmanNicole BuschnormangOrlando SalinasPaige DukemanPaige KollockPatrick ManningPatrick SummerspaulsendPete GriffinPeter DoocyPhil KeatingpolsonRegina BrattonRick LeventhalRita ChanRobert LeeRose AstorinaRuth RavveSarah CourtneySerafin GomezShannon BreamShayla BezdrobShira BushStephen ClarkSteve BrownSteve CentanniSteve HarriganTrish TurnerVaruna BhatiaWendell GolerWes BarrettWhitney KsiazekWilliam LaJeunesse. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose expedition[/url] Wlejneojo
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Alexa[/url] Sjzdzrcso [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose jackets[/url] kwkihlcqq

Anonymous said...

So wrote one American parent, Francis A Walker, about homework in the 1880s. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]cabas vanessa bruno soldes[/url] Lateral step ups can be performed by standing sideways on the step and slowly lowering one leg off the step as far as you are able, without losing control or creating pain. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose online[/url] Vtumcqzmh
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Messenger Bags[/url] Pwfmevaoa [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose[/url] xgjnmqvdn

Anonymous said...

By doing a simple search on the Internet, you can get loads of feedback from past customers, and then see if the reviews are good or bad to help you make a decision.. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno cuir[/url] The International Labour Organization has operated a programme for the past two decades, but solution of the employment problem requires an integrated approach that transcends the scope of any single international agency. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose[/url] Lqgyvlgar
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Polly Push Lock Bags[/url] Xllebakgv http://www.canadagooseparkaca.ca vavrykqnc

Anonymous said...

I am quite confident that a halogen bulb sends out photons with Poisson statistics. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno sacs[/url] After four games, James is averaging 42.3 points against the Magic, the second-highest average in conference finals history behind the Lakers' Jerry West's 46.3 points in the 1964 Western Conference finals. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose online[/url] Vjiwhiozd
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Tote Bags[/url] Evtueidsz [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose[/url] jpytbohvz

Anonymous said...

but really had little choice in the matter because, at the time (5.5 years ago), there weren't many options out there. [url=http://www.vanessabrunosacshop.com]vanessa bruno[/url] but we loved him! He was, in many important ways, better than Wakeman!" That was the discussion held by me and my friend Jackson King (of the Latin Jazz band Carlos Oliva Los Sobrinos del Juez) back in high school.. [url=http://www.wintercanadagoose.com]canada goose chilliwack[/url] Eugqamult
[url=http://www.mulberryinoutlet.co.uk]Mulberry Mitzy Bags[/url] Jfsanpdto [url=http://www.canadagooseparkaca.ca]canada goose outlet toronto[/url] iltgsexzn