Aug 10, 2008

PENCURI

Kereta babaku semakin menghampiri pintu pagar belakang rumah. Jam menunjukkan kra-kira pukul 3:30 pagi ketika itu kerana saya dan adkku Norehan baru sampai ke rumah setelah 7 jam berada dalam keretapi daripada kl centrel.. 

Aku: baba,kenapa ada papan kat sini?
Baba: Makhluk kepala hitam curi pulak besi penutup lubang aliran bilik air..
Aku: Allahu Akbar! Sabo jela..hari tu dah curi 2 besi penutup tu..ni amik 3 lagi? Kiranya semua penutup besi la yang diambilnya..
Baba: naam..sekarang tinggal kt depan umah je yang diorang tak curi sebab penutup tu telah di skrukan..kalau tak tentu kat depan dulu yang diorang ambil..
Aku: kenapa la jahat sangat diorang ni baba. Sakitnya hati sherah! 
Baba: baba agak penagih dadah yang curi benda ni..lepas tu diorang jual kat keling botol.waktu tu mama baba tak ada kat umah,kami balik umah tok.pagar depan n belakang dah dikunci..diorang panjat pagar la kiranya.
Aku: Mungkin Allah nak uji keimanan dan kesabaran kita dengan cara ni..Alhamdulillah bilik air tu masih belum digunakan.Kalau tak susah jugak kan baba.
Baba: Naam. 

Argh,sabo jela wahai diri! Kenapa la sampai begitu sekali diorang buat kerja..kalau tak de duit,cuba la cari kerja! Allah dah berikan mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dll..

Usobru minal iman..~


2 comments:

Anonymous said...

ujian adalah anugerah dari Allah..

Anonymous said...

lagu in-team tu..=)